Seuraava tapahtuma: Pinehill-Extreme 2022, 13.-14. TOUKOkuuta 2022
TAPAHTUMAN TIEDOT JA ILMOITTAUTUMINEN vuoden 2022 tapahtumaan.
TARKEMMAT RYHMÄKOHTAISET TIEDOT vuoden 2022 tapahtumasta (klikkaa ryhmän nimeä):
2022 tapahtumaan liittyvät uutiset
30.8.2021: Ilmoittautuminen on ollut auki vajaan viikon. Sekä päivämatkalle että täysmatkan vauhtiryhmään on tullut ilmoittautumisia mukavasti. Suosituin ryhmä on ollut retkivauhtinen täysmatka ja vahvasti näyttää siltä, että se on jo nyt saavuttanut 20 osallistujan koon. Oppaita täysmatkalla on sen verran, että retkiryhmän mukaan tulee suunniteltua enemmän vetäjiä, mikä tarkoittaa seuraavaa: Alkuperäisestä ohjeesta poiketen tehdään täysmatkan maksimimäärään seuraava muutos: osallistujamaksimi nousee maksimissaan 30 ajajaan. Ryhmä on verrattain iso, joten tarvittaessa täysmatkan retkiryhmä jaetaan kahteen osaryhmään jossain vaiheessa ajosuoritusta. Samalla kuitenkin Roineen rauhallisemmasta yöajoryhmästä pudotetaan paikkoja pois saman verran kuin täysmatkan retkiryhmää tulee ajajia lisää.
Aiemmat Pinehill-extremet
sosiaalinen media
VUODEN 2022 JA AIEMPIEN VUOSIEN TAPAHTUMAKETJU FACEBOOKISSA: linkki
videoarkisto
- Pinehill-Extreme 2021 (Copyright Mikko Petäjämäki)
- Pinehill-Extreme 2020 (Copyright Ari Autio)
- Pinehill-Extreme 2019 (Copyright Mikko Petäjämäki)
- Pinehill-Extreme 2018 (Copyright Mikko Petäjämäki)
—
Ajoraportit
mustavuori 11.-12.6.2021, täysmatkan tunnelmia
Täysmatkan taival alkoi perjantaina klo 17.00 ja menoa riitti lähes 26 tunnin ajan. Tarkempi raportti luettavissa fillarillalepikkoon-blogista.
Videomuodossa täysmatkan ajon koostetta pääset katsomaan tästä linkistä.
—
Mustavuori 26.-27.6.2020, Täysmatkan kyydissä:

Pinehill-Extreme järjestettiin koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi osallistujamäärältään rajoitettuna tapahtumana poikkeuksellisesti kesäkuun viimeisenä viikonloppuna. Toukokuussa tapahtumaa ei valitettavasti voitu järjestää, mutta pikaisella valmistelulla ja hieman pienemmällä organisaatiolla saatiin tapahtuma kuitenkin vietyä ainakin tapahtumajärjestäjän silmin varsin mukavasti läpi.






Kuvat yllä: Viimeinen puolituntinen ennen starttia: mietteliäitä ilmeitä helteen ja matkan haastavuuden kanssa, infopisteellä käyntiä ja ajajainfoa, jossa ennakoitiin reittiä ja tulevaa.
Tämänkertainen tapahtuma koostui ainoastaan kahdesta ryhmästä, täysmatkan ajajista ja päivämatkalaisista. Molemmissa osallistujamäärä oli rajoitettu 20 osallistujaan per ryhmä (+oppaat). Ihan täyteen ryhmät eivät tulleet, mutta oppaat mukaan laskien ajajia oli yhteensä 40.
Tapahtumakeskuksena toimi Mustavuoren laskettelukeskus, joka on tullut monelle harrastajalle tutuksi aiempina vuosina järjestetyistä Tour de Tampere- ja Mustavuori 24h-tapahtumista. Lisäksi paikka on suosittu sauvarinneharjoituspaikka. Keskukselta oli oivallinen lähteä ajamaan niin Nokian, Jämin kuin Roineen suuntaan.
Sääolosuhteet olivat tänä vuonna varsin helteiset. Jo edeltävän viikon lämpötilalukemat olivat kolmenkymmenen asteen paremmalla (pahemmalla) puolella. Tämä aiheutti varmasti jokaiselle osallistujalle päänvaivaa jo ennen lähtöä. Nestettä ja suoloja tulisi nauttia riittävästi koko matkan ajan. Myös mahdollisia uimapaikkoja oli varsinkin lauantaipäivän varalle jo etukäteen mietitty.
Täysmatka starttasi matkaan alkuinfon jälkeen perjantaina iltakuudelta. Aluksi tehtiin Nokian kierros, joka koostui paikoin melko teknisestä maastosta.










Kuvia Nokian kierrokselta: Lähtösuora (alhaalla), Ylisen kalliot (keskellä) ja Sarpatin loppulasku (ylhäällä). (Kuvat: Aki Pekkanen)
Parin tunnin ajon jälkeen ryhmä palasi Mustavuoreen ensimmäiselle huoltopisteelle, ennen siirtymistä kohti pitkää, luoteeseen suuntautuvaa etappia. Kohteena olisi Jämi ja matkaa tehtäisiin läpi illan, yön ja varhaisen aamun ennen paluuta Mustavuoreen.
Ilta-auringon paistaessa vielä varsin lämpimästi lähdettiin tapahtumakeskukselta kohti Hämeenkyröä. Pinsiön ja Sasin kylien polkuja ja hiekkateitä ajaen saavuimme Sasiin, jossa täysmatkaa taivaltavalle ryhmälle avattiin vielä uudelleen iltasella kioski virvoke- ja jäätelöostoihin.
Reitin teknisesti haastavimmat kohdat oli tähän mennessä jo jääneet taakse. Tätä seikkaa kuvaa hyvin myös se, että koko matkan ainoat kaatumiset koettiin ensimmäisten kolmen tunnin aikana. Petollinen heinikko oli kätkenyt alleen kiviä, jotka eivät ajajalle näkyneet. Onneksi pahemmilta vammoilta säästyttiin.
Matka Sasista Hämeenkyrön lentokentälle eteni valtaosin hiekka- ja asfalttiteitä. Toki ajoa rytmittämään osui tasaisin väliajoin myös polkuosuuksia. Ilta hämärtyi, ja vaikka täyttä pimeyttä ei missään vaiheessa tullutkaan, oli metsän siimeksessä tarpeen käyttää ajovaloja. Nämä laitettiin päälle Hämeenkyrön lentokentän huollossa, samalla kun tankattiin evästä ja kahvia ym. juomaa. Kello oli huollon aikaan sen verran, että vuorokausi oli vaihtunut lauantain puolelle. Kulku oli koko ryhmällä sujuvaa ja puheensorina siivitti matkantekoa.
Hämeenkyrön lentokentältä matka jatkui kohti Jämiä. Tuolle uralle osuu upeita paikkoja: Ulvaanharju, Vatula, Koivistonvati ja tietenkin itse Jämin ympäristö. Alueella on hienoja mahdollisuuksiamyös päiväretkeilyyn joko jalan, pyörällä tai talvisin sukset jalassa. Reittimme etenikin pääosin Pirkan hiihdon uraa seuraillen, kuitenkin singletrack-polkuja eri puolilta uraa hakien. Jämin huoltopisteen saavutimme varhaisen auringon kajastuksessa klo 02.00.





Aamuyöllä taukoa pitämässä Jämin huoltopisteellä. Kuvat: Mikko Petäjämäki
Hieman ylimääräisen odottelun vuoksi venyneen tauon jälkeen matka jatkui kohti Kyröskoskea, jälleen Pirkan hiihdon uraa seuraillen. Tässä vaiheessa vuorokautta elimistö alkaa ilmoitella, että eikös olisi jo aika käydä unille. Ajaminen kuitenkin jatkui, mutta selkeää väsymystä ja ajoittaista ankeutta oli havaittavissa ainakin allekirjoittaneella. Se kuuluu asiaan, ja sen yli pääsee ajan myötä, kunhan päivä pääsee valkenemaan.
Kyröskoski ja huoltopiste saavutettiin puoli viideltä linnunlaulun säestämänä. Monella mieli kirkastui mm. Cokiksen ansiosta, mutta toki myös hyvällä ajoporukalla on iso vaikutus mielialaan ja jaksamiseen.





Kuvia Kyröskosken huollosta. Kuvista voi huomata kellonajan olevan 04.30. Kuvat: Aki Pekkanen.
Aamuyö oli ollut kylmän tuntuinen. Päivisin lämpötila oli koko viikon ollut kolmenkymmenen tuntumassa, joten yöllä kymmenen astetta tuntui viileämmältä kuin se oikeastaan edes oli. Rokkakosken notkot tarjosivat siis tänäkin vuonna samaa hyistä tunnelmaa kuin aiempienkin vuosien aikana.
Ylöjärvelle saavuttaessa lämpötila nousi samaan tahtiin auringon kanssa. Metsäkylään aamiaiselle saapuikin silminnähden pirteitä ilta- ja yöpyöräilijöitä. Lämmin aamupala ja wc-tilat saavat ihmeitä aikaan. Aamupalan jälkeen matka jatkui kohti etelää ja tapahtumakeskuksella Mustavuoressa olimme hieman puoli kahdeksan jälkeen. Huollossa osa vaihtoi uuden ajovaatekerran ja huoltotoimenpiteet tehtiin vähintäänkin perusteellisesti ja rauhalliseen tahtiin. Olisihan edessä pisin etappi ilman huoltoauton tukea. Se nähtäisiin seuraavan kerran Valkeakoskella.
Roineenkierto tehtiin tänä vuonna Extremessä pitkän tauon jälkeen jälleen vastapäivään. Heti alkuun saatiin Pirkkalassa maistiaisia juurakko-/kivikkopoluista. Aamujumppa pyörän kanssa herätti viimeistään, mikäli herätystä ei aiemmin ollut vielä tullut. Sääksjärven – Vuoreksen välillä päästiin palautumaan siirtymäpainotteisesti, kunnes päästiin Pirkan Hölkän uraa ajamaan.
Hölkkäura sisälsi pääosin metsäautoteitä, mutta runsaan vartin verran ajettiin hyvinkin teknistä maastoa. Rutajärven lähellä olimme samassa letkassa päiväryhmäläisten kanssa. Olipas mukava ajaa hetkisen osana neljänkymmenen ajajan letkaa! Päiväryhmän vetäjä Jari Mallat vei oman ryhmänsä uimaan Rutajärvelle. Täysmatka jatkoi edeltä huoltoon, joskin päivämatkan taittajia päästiin vielä huollossa ja myöhemminkin näkemään.
Valkekosken huoltopisteen jälkeen alkoi Valkeakoski-Tour, joka sisälsi niin Lotilan järven kierroksen kuin Korkeakankaan hiihtokeskuksella ja laskettelurinteen päällä käyden. Äimälän suuntaan jatkae matkaa taitettiin niin Roineen ranta-aaltojen vierustaa kuin mäen päällä hevosuralla matkaa taittaen kohti Pälkänettä ja Aapinkukon huoltopistettä.



Aapiskukon huoltopiste Pälkäneellä. Kello on 14.00 ja iltapäiväauringon paiste on saanut lämpötilan nousemaan 30.een asteeseen. Kuva: Aki Pekkanen.
Jo ennen Aapiskukkoa Pälkäne oli tarjonnut upeita polkujaan ja huollosta kohti Kangasalaa vievät polkuverkostot nostivat polkukertoimen suoraan sanoen upeisiin sfääreihin. Kappale kauneinta polku-Suomea!
Kaikki hyvä loppu aikanaa. Ihan vielä ei kuitenkaan ollut sen aika, sillä viimeseltä huollolta Kangasalan keskustasta olisi vielä vajaan kahden tunnin matka maaliin. Viimeisellä huoltopisteellä oli Täysmatkalaisillakin mahdollisuus käydä uimassa. Pari kuskia tarttui täkyyn ja ainakin allekirjoittanutta pulahdus veteen virkisti kovasti.



Viimeinen huolto ennen maalia, Kangasala. (Kuvat: Aki Pekkanen)
Kohti Tamperetta matkatessa koettiin polut Kyötikkälästä, Takkuniitystä, Kisapirtiltä ja Kaukajärveltä. Loppumatka taitettiin ulkoilureittejä, mm. Pyhän rantamaisemissa sekä myös Pirkkalan PumpTrack-rata kokien.
Rajasalmen sillalta näkyi jo maali. Se nimittäin sijaitsi Täysmatkalaisilla Mustavuoren päällä.
Matkaa oli taitettu jo runsas vuorokausi, ja lopulta hieman ennen lauantai-iltaseitsemää olimme saaneet täysmatkan osalta urakan loppuun.





Kuvat yllä: Maali sijaitsi Mustavuoren rinteen yllä. Sitä seurasi vielä lasku alas maljan kohotukseen ja ruokailuun. (Kuvat: Aki Pekkanen)
Pinehill-Extreme: Niihaman maja 17.5.-18.5.2019
Kuskeja tämän vuoden tapahtumaan Niihaman majalle saapui kaikkiaan 42. Kiitos kaikille mukana olleille!



Kuvat yllä: Tapahtumakeskus lähdön hetkellä (ylin), maastoajoa (kesk.), 300km suoritettuna (alin kuva)
Lue tarkemmin blogista!
Fiiliksiä voi käydä vielä katselemassa tapahtuman Facebook-sivuilla
Video vuoden 2019 Täysmatka(Ripeä)n etenemisestä.
AIKA
– TÄYSMATKAT: Lähtö perjantaina 17.5.2019 klo 18.00, paluu lauantaina 18.5. klo 17.00-21.00 (ryhmästä riippuen).
– PÄIVÄAJO 200+ km: Lähtö lauantaina aamuvarhaisella, klo 04.00 (tavoiteaika 15-17 h).
PAIKKA: Tapahtumakeskus: Niihaman maja, osoite: Pikku-Niihamantie 80, 33560 Tampere
MATKAT:
- 300 km vauhdikkaampi ryhmä (tavoiteaika 22-24 h) JA 300 km rauhallisesti etenevä ryhmä (tavoiteaika 24-27 h).
- LISÄKSI +200 km ryhmä, joka ajaa Niihamasta Niinisaloon ja takaisin (tavoiteaika 15-17 h) LÄHTÖAIKA: la-aamu klo 04.00.
- JA perjantai-illan tekniset polut Itä-Tampereella (~65 km/ 6 h)
ILMOITTAUTUMISEEN: linkki
TARKEMMAT TIEDOT: linkki blogiin
TAPAHTUMA FACEBOOKISSA: linkki
——————————————————–
Pinehill-Extreme: Koukkujärven maja 18.5.-19.5.2018
Kuskeja tämän vuoden tapahtumaan Koukkujärven majalle saapui kaikkiaan 45. Kiitos kaikille mukana olleille!
Lue tarkemmin blogista!
Fiiliksiä voi käydä vielä katselemassa tapahtuman Facebook-sivuilla
Tapahtumavideo vuoden 2018 Täysmatkan etenemisestä.

Kuvassa ensimmäisen Extremen tunnelmia vuodelta 2015. Matkaa tehdään Vatulan kangasmetsissä ja noin 15 tuntia on istuttu satulassa.
Katso video vuoden 2015 Extremeajon tunnelmista (avautuu uuteen ikkunaan).(Copyright Ari Autio)
- Ohjattu maastopyöräilyn ultra-ajo.
- Opastettu ja huollettu vaativa maastoajo. Ryhmissä on kokeneet oppaat, mutta myös osallistujalta vaaditaan usean vuoden kokemus vaativissakin maastoissa ajamisesta sekä riittävästi niin fyysistä kuin henkistä kuntoa!
- Matkavaihtoehdot:
- 300 km (koko vuorokauden ajo!) Lisätiedot
- 160 km (yöajo), lisätiedot ja video
- 160 km (koko päivän matka), lisätiedot ja video
- 65 km (päiväajo), ajoaika noin viisi tuntia.
- Lähtöaika:
- perjantai 18.5. klo 19.00 (Extreme ja yöajo),
- lauantai klo 05.00 (160 km)
- lauantai klo 12.00 (50-65 km).
- Tapahtumakeskus: Koukkujärven maja: Koukkujärventie 420, Nokia
- Huoltoauto kulkee ryhmän mukana, tarjoten parin tunnin välein pientä purtavaa ja juomapulloihin tai -reppuun täydennystä. Tarpeen vaatiessa uupuneet kuskit palautetaan takaisin kisakeskukselle. Tarpeellisimmat tavarat kuljetetaan omassa repussa. Ensiapulaukku ja työkalut & pumppu oppaiden repussa.