Blog

Kesäkuun (2021) Pinehill-Extremeen ilmoittautuneet

Ilmoittautuneet 31.5.2021 (yht.22):

Osallistuja (T=täysmatka, R=yö-Roine, J=päivä-Jämi)

Kivikari Mikko (J)
Sarsama Sami (T)
Mikko Rintala (J)
Pulkkinen Arjo (T)
Pasanen Sami (T)
Mikkola, Jarno (T)
Vesa, Toni (J)
Autio, Ari (T)
Isohaka, Janne (T)
Petäjämäki, Mikko (T)
Kaaja, Jari (R)
Kaivosoja, Jyri (T)
Simo Hurskainen (J)
toimela, niko (T)
Karjalainen Taisto (T)
Hahtokari Mika (J)
Kenttämies Heikki (J)
Vaahtera, Juha (R)
Nuora, Tero (T)
Sundell, Jesse (J)
Okkonen, Jouni (T)
Lepistö, Anu (J)
Toimela, Riku (T)

Osallistumispaikkoja on tässä vaiheessa vielä jäljellä, joten ilmoittautuminen uusille ajajille avataan maanantaina 24.5.2021. Osallistujamäärä rajataan 20 osallistujaan per ryhmä. Mikäli haluat finisher-paidan, tulee ilmoittautumisen olla tehtynä 31.5.2021 klo 23.59 mennessä. Ilmoittautua voi vielä 7.6.2021 saakka, mutta paitaa ei enää tässä vaiheessa ilmoittautuneelle osallistujalle voida taata.

Linkki ilmoittautumiseen: (klikkaa)

———–

Huom. Jos olet jo aiemmin ilmoittautunut ja haluat osallistua jo tänä kesänä, täytä aiemmin sähköpostissa saamasi pikailmoittautuminen (tai klikkaa tästä pikailmoon).

Huom2. Jos olet jo aiemmin ilmoittautunut, etkä halua osallistua 11.-12.6., osallistumisesi siirtyy ensi vuoden toukokuulle (tämä ei vaadi sinulta mitään toimenpiteitä).

Reittiesittely – Pinehill-Extreme 2021: Jämin kierros

Näitä reittiesittelyitä tulee sekä Roineen kierroksesta että Jämin lenkistä. Näiden lisäksi käydään myös Nokian baanoilla pyörähtämässä! 17.5.2021 kirjoitus käsitteli Roineen lenkkiä ja nyt on luvassa tietoa Jämin suuntaan etenevästä reitistä.

Jämin lenkki käytiin kartoittamassa kolmen henkilön voimin 16.5. Kokonaismatkaksi kertyi 155 km ja kokonaisuudessaan aikaa kului noin 10 tuntia. Matkaa Roineen kiertoon verrattuna tuli siis noin viisi kilometriä enemmän ja nousumetrejä matkalta kertyi 1550 m. Vaikka matka oli pidempi kuin Roinetta kiertäessä, aikaa kului noin tunti vähemmän. Tämä ehkä antaa osviittaa siitä, että ajoteknisesti luvassa on aavistuksen rullaavampaa maastoa. Toki myös Jämin matkalle osuu verrattain teknisiä kivikko-juurakkoja, muttei ihan Roineen veroisesti. Alla kartta, jossa värikoodit paljastavat arvioidun nopeuden kussakin vaiheessa kiertoa.

Alla korkeusprofiili Jämin lenkiltä (kokonaisnousu tällä etapilla mittalaitteen (Garmin 1030) mukaan 1569 m):

Laitan GPX-tiedoston tästä reitistä sekä Roineen ja Nokian kierrosta osallistujille sähköpostitse kesäkuun alussa.

Huolto ja ruokailut:

Täysimatkan kuskeilla on aamupala ABC Kolmenkulmassa heti Jämin matkan aluksi.

Yö-Roineen kiertäjille aamupala on tarjolla niin ikään ABC Kolmenkulmassa, suihkussa käynnin jälkeen.

Päivämatkalla (Täysmatkalaiset ja Jämin päivämatkalaiset) huoltopaikkoja on noin 2-3 tunnin välein ja jokaisella huoltopaikalla on huoltoauto.

Jämillä on ruokailumahdollisuus ja myös suihkutilat/pukuhuone ovat käytössä, mikäli haluaa esim. vaihtaa puhtaat ajokamat ylle viimeisten 75 kilometrin ajaksi.

Toivotaan, että keli olisi samanlainen kuin se oli kartoituslenkillä!

Reittiesittely – Pinehill-Extreme 2021: Roineen kierto

Näitä reittiesittelyitä tulee sekä Roineen kierroksesta että Jämin lenkistä. Näiden lisäksi käydään myös Nokian baanoilla pyörähtämässä! Aloitetaan Roineesta ja myöhemmin on luvassa tietoa myös sunnuntaina 16.5. tehdystä kartoituksesta.

Kartoituslenkki Pinehill-Extremen Roineen kierroksesta tehtiin lauantaina 8.5. ja lopputulemana voi sanoa, että reitti oli varsin hyvässä kunnossa. Neljän hengen ajo-osasto käytti matkaan aikaa sujuvalla ajolla ja rauhallisilla tauotuksilla yhteensä 11 tuntia. Toki maasto oli pääosin kuiva, joten märällä kelillä aikaa kuluisi tuolla kierroksella toki pidempään.

Aiempiin Roineenkiertoihin verrattuna teknistä maastoa on hieman enemmän, muttei ihan niin teknistä kuin esim. pari vuotta sitten Niihamasta alkukierrolle startatessa. Tämä teknisyyshaaste on hyvä tiedostaa, kun alkaa valitsemaan sopivia renkaita ja säätämään iskari- ja rengaspaineita. Allekirjoittanut lähtee ajamaan lenkkiä järeähköllä rengascombolla (takarengas: Maxxis Forecaster, eturengas Vittoria Barzo), mutta jokainen tehköön oman hyväksihavaitun kokemuksen mukaiset valinnat.

Linkki ajopäivän spekseihin garmin connectissa: klikkaa. Tuolta löytyy myös GPX-jälki, mutta se tehdään vielä parilta kohdin puhtaaksi. Kannattaa siis odottaa sähköpostia, jossa kaikki GPX-jäljet ovat valmiissa muodossa tämän vuoden ajoon!

Karkea karttakuva reitistä ja värikoodit ajonopeuksista:

Alla korkeusprofiili Roineenkierrolta (kokonaisnousu tällä etapilla mittalaitteen (Garmin 1030) mukaan 1687 m):

Roineen kierroksella aikaa kuluu tasaisella etenemisellä (retkivauhdilla ilman teknisiä säätöjä) noin 11½ tuntia kunhan tauot eivät liiaksi veny. Huoltoautoa näemme 2-3 tunnin välein ja yhtä taukoa (Valkeakoski) lukuunottamatta huoltopisteillä on mahdollisuus hyödyntää myös huoltoasemapalveluja.

Roineen kierron ajalle osuu tämän vuoden kierroksella myös valolenkkivaihe. Niinpä mahdollisen kuvan ottamiseksi Valkeakoskella Korkeakankaan hissitolpalla tarvitsee aavistuksen salamavaloa, olemme siellä nimittäin noin klo 02.30!

Suositus on ottaa ainakin kypärään ajovalo, mutta myös tuplavaloa kannattaa harkita siten, että toisen laittaa ohjaustankoon. Lisäksi punainen takavalo on pakollinen jokaisella osallistujalla yöajon aikana.

Pinehill-Extremeen ilmoittautuneet 19.2.2021 mennessä

Tämän sivun lopussa listaus ilmoittautuneista 14.-15.5.2021 järjestettävään Pinehill-Extremeen (päivämäärän 19.2.2021 mukaan). Siirtotietoja edellisvuoden ilmoittautumisista on päivitetty 23.4.2021.

Täysmatkalle kahteen ryhmään on tullut mukavasti ilmoittautuneita: retkiryhmä 22/20 ja vauhtiryhmä 14/20. Jämille suuntaavan päivämatkan tilanne on tässä vaiheessa 13/20 ja yössä ajavia on 3/20. Lisäksi oppaita on tässä vaiheessa 6, joten kokonaisajajamäärä tällä hetkellä on 58.

Kovasti myös tuota yö-Roine -optiota kehun, sillä yöajot ovat niitä kokemuksia, jotka jäävät parhaiten mieleen 🙂

Huom. Retkiryhmän on nyt täynnä (samanaikaisilmoittautumisen vuoksi tilanne jopa +1). Mikäli kovasti houkuttaa osallistuminen täysmatkalle, mutta vauhtiryhmän meno arveluttaa, kannattaa kuitenkin ilmoittautua vaikka vauhtiryhmään. Aiempina vuosina on lähes poikkeuksetta tullut pari viimehetken peruutusta, joten vauhtiryhmästä pääsee tällöin siirtymään rauhallisemmin etenevään ryhmään jo ennen starttia. (Eikä se vauhtiryhmänkään meno ihan ajokoiravauhtia sentään etene.)

Jos olet jo retkiryhmään ilmoittautunut, mutta vauhtiryhmässä meno kutkuttaisi, voit laittaa Mikolle sähköpostia!

Huom.2. Mahdolliset osallistumislistojen virheet ovat mahdollisia, kun parin vuoden ilmoittautumisia on parsittu yhteen listaan: Jos siis huomaat epäkohdan listoissa (oma nimi ei näy/näkyy väärässä paikassa tms.) voit laittaa viestiä Mikolle, niin korjataan tiedot kohdilleen.


Ilmoittautuneet:

Oppaat vuoden 2021 Pinehill-Extremessä (tilanne 19.2.2021): Jari Mallat, Pasi Mäenpää, Juha Vaahtera, Ari Autio, Janne Isohaka, Mikko Petäjämäki.

Osallistujat ajoryhmittäin (ilmoittautumisjärjestyksessä):

Täysmatka, vauhtiryhmä: Tero Niemelä, Ville-Pekka Lehto, Hanna Salminen, Ville Teittinen, Mikko Koivu, Pekka Teivaanmäki, Jussi Komulainen, Jarkko Puranen, Pirkka Lahtinen, Jyri Kaivosoja, Tuomas Juuti, Niko Toimela, Jarno Mikkola, Arjo Pulkkinen.

Täysmatka, retkiryhmä: Mikko Hällfors, Jouni Kattilakoski, Heikki Riikonen, (anonyymi, ei julkaisulupaa), Marko Elo, Mikko Kivikari, Jari Salo, Jouni Okkonen, Tero Nuora, Jukka Kivirinta, Ari Peltopuro, Jani Sinimaa, Toni Järvinen, Otto Koski, Jouni Ojala, Sami Pasanen, Matti ”Purkka” Purojärvi, Riikka Jauhiainen, Toni Mikkola, Simo Hurskainen, Taisto Karjalainen.

Puolikas, päivämatka Jämille: Heikki Kenttämies, Mikko Kaataja, Pekka Patjas, Anu Lepistö, Heikki Färkkilä, Jukka Kanerva, Iiro Christensen, Olli Karjalainen, Aarne Kukola, Tuomo Turunen, Vesa Pajula, Toni Vesa, Johanna Alppi.

Puolikas, yöajo Roineen ympäri: Jari Kaaja, Aapeli Särkimäki, Sami Sarsama (huom. Mikäli yöRoineen ilmoittautumismäärä jää pieneksi, yöRoineen kuskit ajavat samassa ryhmässä täysmatkalaisten kanssa.)

Pinehill-Extreme 2020, Täysmatkan kyydissä

Täysmatkan reitti vuonna 2020 sisälsi matkaa 316 km, nousua 3166 m, ja kokonaisajoaikaa 24 h 50 min.

Pinehill-Extreme järjestettiin koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi osallistujamäärältään rajoitettuna tapahtumana poikkeuksellisesti kesäkuun viimeisenä viikonloppuna. Toukokuussa tapahtumaa ei valitettavasti voitu järjestää, mutta pikaisella valmistelulla ja hieman pienemmällä organisaatiolla saatiin tapahtuma kuitenkin vietyä ainakin tapahtumajärjestäjän silmin varsin mukavasti läpi.

Kuvat yllä: Viimeinen puolituntinen ennen starttia: mietteliäitä ilmeitä helteen ja matkan haastavuuden kanssa, infopisteellä käyntiä ja ajajainfoa, jossa ennakoitiin reittiä ja tulevaa.

Tämänkertainen tapahtuma koostui ainoastaan kahdesta ryhmästä, täysmatkan ajajista ja päivämatkalaisista. Molemmissa osallistujamäärä oli rajoitettu 20 osallistujaan per ryhmä (+oppaat). Ihan täyteen ryhmät eivät tulleet, mutta oppaat mukaan laskien ajajia oli yhteensä 40.

Tapahtumakeskuksena toimi Mustavuoren laskettelukeskus, joka on tullut monelle harrastajalle tutuksi aiempina vuosina järjestetyistä Tour de Tampere- ja Mustavuori 24h-tapahtumista. Lisäksi paikka on suosittu sauvarinneharjoituspaikka. Keskukselta oli oivallinen lähteä ajamaan niin Nokian, Jämin kuin Roineen suuntaan.

Sääolosuhteet olivat tänä vuonna varsin helteiset. Jo edeltävän viikon lämpötilalukemat olivat kolmenkymmenen asteen paremmalla (pahemmalla) puolella. Tämä aiheutti varmasti jokaiselle osallistujalle päänvaivaa jo ennen lähtöä. Nestettä ja suoloja tulisi nauttia riittävästi koko matkan ajan. Myös mahdollisia uimapaikkoja oli varsinkin lauantaipäivän varalle jo etukäteen mietitty.

Täysmatka starttasi matkaan alkuinfon jälkeen perjantaina iltakuudelta. Aluksi tehtiin Nokian kierros, joka koostui paikoin melko teknisestä maastosta.

Kuvia Nokian kierrokselta: Lähtösuora (alhaalla), Ylisen kalliot (keskellä) ja Sarpatin loppulasku (ylhäällä). (Kuvat: Aki Pekkanen)

Parin tunnin ajon jälkeen ryhmä palasi Mustavuoreen ensimmäiselle huoltopisteelle, ennen siirtymistä kohti pitkää, luoteeseen suuntautuvaa etappia. Kohteena olisi Jämi ja matkaa tehtäisiin läpi illan, yön ja varhaisen aamun ennen paluuta Mustavuoreen.

Ilta-auringon paistaessa vielä varsin lämpimästi lähdettiin tapahtumakeskukselta kohti Hämeenkyröä. Pinsiön ja Sasin kylien polkuja ja hiekkateitä ajaen saavuimme Sasiin, jossa täysmatkaa taivaltavalle ryhmälle avattiin vielä uudelleen iltasella kioski virvoke- ja jäätelöostoihin.

Reitin teknisesti haastavimmat kohdat oli tähän mennessä jo jääneet taakse. Tätä seikkaa kuvaa hyvin myös se, että koko matkan ainoat kaatumiset koettiin ensimmäisten kolmen tunnin aikana. Petollinen heinikko oli kätkenyt alleen kiviä, jotka eivät ajajalle näkyneet. Onneksi pahemmilta vammoilta säästyttiin.

Matka Sasista Hämeenkyrön lentokentälle eteni valtaosin hiekka- ja asfalttiteitä. Toki ajoa rytmittämään osui tasaisin väliajoin myös polkuosuuksia. Ilta hämärtyi, ja vaikka täyttä pimeyttä ei missään vaiheessa tullutkaan, oli metsän siimeksessä tarpeen käyttää ajovaloja. Nämä laitettiin päälle Hämeenkyrön lentokentän huollossa, samalla kun tankattiin evästä ja kahvia ym. juomaa. Kello oli huollon aikaan sen verran, että vuorokausi oli vaihtunut lauantain puolelle. Kulku oli koko ryhmällä sujuvaa ja puheensorina siivitti matkantekoa.

Hämeenkyrön lentokentältä matka jatkui kohti Jämiä. Tuolle uralle osuu upeita paikkoja: Ulvaanharju, Vatula, Koivistonvati ja tietenkin itse Jämin ympäristö. Alueella on hienoja mahdollisuuksiamyös päiväretkeilyyn joko jalan, pyörällä tai talvisin sukset jalassa. Reittimme etenikin pääosin Pirkan hiihdon uraa seuraillen, kuitenkin singletrack-polkuja eri puolilta uraa hakien. Jämin huoltopisteen saavutimme varhaisen auringon kajastuksessa klo 02.00.

Aamuyöllä taukoa pitämässä Jämin huoltopisteellä. Kuvat: Mikko Petäjämäki

Hieman ylimääräisen odottelun vuoksi venyneen tauon jälkeen matka jatkui kohti Kyröskoskea, jälleen Pirkan hiihdon uraa seuraillen. Tässä vaiheessa vuorokautta elimistö alkaa ilmoitella, että eikös olisi jo aika käydä unille. Ajaminen kuitenkin jatkui, mutta selkeää väsymystä ja ajoittaista ankeutta oli havaittavissa ainakin allekirjoittaneella. Se kuuluu asiaan, ja sen yli pääsee ajan myötä, kunhan päivä pääsee valkenemaan.

Kyröskoski ja huoltopiste saavutettiin puoli viideltä linnunlaulun säestämänä. Monella mieli kirkastui mm. Cokiksen ansiosta, mutta toki myös hyvällä ajoporukalla on iso vaikutus mielialaan ja jaksamiseen.

Kuvia Kyröskosken huollosta. Kuvista voi huomata kellonajan olevan 04.30. Kuvat: Aki Pekkanen.

Aamuyö oli ollut kylmän tuntuinen. Päivisin lämpötila oli koko viikon ollut kolmenkymmenen tuntumassa, joten yöllä kymmenen astetta tuntui viileämmältä kuin se oikeastaan edes oli. Rokkakosken notkot tarjosivat siis tänäkin vuonna samaa hyistä tunnelmaa kuin aiempienkin vuosien aikana.

Ylöjärvelle saavuttaessa lämpötila nousi samaan tahtiin auringon kanssa. Metsäkylään aamiaiselle saapuikin silminnähden pirteitä ilta- ja yöpyöräilijöitä. Lämmin aamupala ja wc-tilat saavat ihmeitä aikaan. Aamupalan jälkeen matka jatkui kohti etelää ja tapahtumakeskuksella Mustavuoressa olimme hieman puoli kahdeksan jälkeen. Huollossa osa vaihtoi uuden ajovaatekerran ja huoltotoimenpiteet tehtiin vähintäänkin perusteellisesti ja rauhalliseen tahtiin. Olisihan edessä pisin etappi ilman huoltoauton tukea. Se nähtäisiin seuraavan kerran Valkeakoskella.

Roineenkierto tehtiin tänä vuonna Extremessä pitkän tauon jälkeen jälleen vastapäivään. Heti alkuun saatiin Pirkkalassa maistiaisia juurakko-/kivikkopoluista. Aamujumppa pyörän kanssa herätti viimeistään, mikäli herätystä ei aiemmin ollut vielä tullut. Sääksjärven – Vuoreksen välillä päästiin palautumaan siirtymäpainotteisesti, kunnes päästiin Pirkan Hölkän uraa ajamaan.

Hölkkäura sisälsi pääosin metsäautoteitä, mutta runsaan vartin verran ajettiin hyvinkin teknistä maastoa. Rutajärven lähellä olimme samassa letkassa päiväryhmäläisten kanssa. Olipas mukava ajaa hetkisen osana neljänkymmenen ajajan letkaa! Päiväryhmän vetäjä Jari Mallat vei oman ryhmänsä uimaan Rutajärvelle. Täysmatka jatkoi edeltä huoltoon, joskin päivämatkan taittajia päästiin vielä huollossa ja myöhemminkin näkemään.

Valkekosken huoltopisteen jälkeen alkoi Valkeakoski-Tour, joka sisälsi niin Lotilan järven kierroksen kuin Korkeakankaan hiihtokeskuksella ja laskettelurinteen päällä käyden. Äimälän suuntaan jatkae matkaa taitettiin niin Roineen ranta-aaltojen vierustaa kuin mäen päällä hevosuralla matkaa taittaen kohti Pälkänettä ja Aapinkukon huoltopistettä.

Aapiskukon huoltopiste Pälkäneellä. Kello on 14.00 ja iltapäiväauringon paiste on saanut lämpötilan nousemaan 30.een asteeseen. Kuva: Aki Pekkanen.

Jo ennen Aapiskukkoa Pälkäne oli tarjonnut upeita polkujaan ja huollosta kohti Kangasalaa vievät polkuverkostot nostivat polkukertoimen suoraan sanoen upeisiin sfääreihin. Kappale kauneinta polku-Suomea!

Kaikki hyvä loppu aikanaa. Ihan vielä ei kuitenkaan ollut sen aika, sillä viimeseltä huollolta Kangasalan keskustasta olisi vielä vajaan kahden tunnin matka maaliin. Viimeisellä huoltopisteellä oli Täysmatkalaisillakin mahdollisuus käydä uimassa. Pari kuskia tarttui täkyyn ja ainakin allekirjoittanutta pulahdus veteen virkisti kovasti.

Viimeinen huolto ennen maalia, Kangasala. (Kuvat: Aki Pekkanen)

Kohti Tamperetta matkatessa koettiin polut Kyötikkälästä, Takkuniitystä, Kisapirtiltä ja Kaukajärveltä. Loppumatka taitettiin ulkoilureittejä, mm. Pyhän rantamaisemissa sekä myös Pirkkalan PumpTrack-rata kokien.

Rajasalmen sillalta näkyi jo maali. Se nimittäin sijaitsi Täysmatkalaisilla Mustavuoren päällä.

Matkaa oli taitettu jo runsas vuorokausi, ja lopulta hieman ennen lauantai-iltaseitsemää olimme saaneet täysmatkan osalta urakan loppuun.

Kuvat yllä: Maali sijaitsi Mustavuoren rinteen yllä. Sitä seurasi vielä lasku alas maljan kohotukseen ja ruokailuun. (Kuvat: Aki Pekkanen)