Blog

TdT2019- Pinehill/ Roineenkierron reittisuunnitelma

Mistä kyse: Tour de Tampere lauantaina 7.9.2019.

Lisätiedot: www.kaupinkanuunat.fi ja fillarifoorumilla (mm. kilpailukeskuksen kartta, jossa p-alueet, infopiste, peseytymis- ja ruokailupaikat ym.)

Tämä kirjoitus sisältää tietoa niille, jotka osallistuvat Pinehill/Roine -ryhmään.

Lähtö tapahtuu Pirkkalan vapaa-ajan keskukselta klo 10.00. Olethan ajoissa paikalla, jotta ehdit ilmoittautua infotiskille, testata pyörän, rengaspaineet, ym. asiat ja toisaalta hyödyntää tarvittaessa kahvion palveluja.

Matkaan pyritään lähtemään ensimmäisten joukossa, sillä päivästä tulee pitkä ja matka vaatii sen kahdeksan tuntia. Märällä jopa hieman enemmän. Joka tapauksessa syömään ehditään varmasti ajallaan!

Linkki Pinehill/Roine -ryhmän reittikarttaan. Reittikartan pystyy tallentamaan myös GPX-tiedostoksi omalle ajotietokoneelle.

Taukoja pidetään noin tunnin välein seuraavasti (huom. ajat arvioituja, mennee haarukkaan +/- 15 min):

  • Kaukajärven SALEn piha (n. klo 11). Tauko 5min.
  • Kangasala (n. klo 12). Tauko 5min.
  • Aapiskukko/ Pälkäne (n. klo 13). Pidempi 30-45min tauko, jolloin on mahdollista/suotavaakin syödä lounas. Tarjolla noutopöytää, subwayta ja Hesburgeria + normaalit huoltamon kahvi- ja myyntipöydät
  • Valkeakoski, SALEn/R-Kioskin/Kahvilan piha (n. klo 15.30). Taukoa noin 15 min.
  • Savontien ylitys (n. klo 16.30). Tauko 5 min.
  • Sääksjärvi (n. klo 17.15). Tauko 5 min
  • Maali

Ota mukaan matkaan reppu, johon mahtuu energiaa, sekä juomaa (pisin väli juomatäydennyksen saamiselle on noin kaksi tuntia Aapiskukon jälkeen). Lisäksi on syytä pakata reppuun takavaihtajan korvake, ketjuliittimiä sekä sadetakki mahdollisten kuurojen varalle. Muutoinkin kannattaa seurata viime hetkille saakka sääennusteita ja varautua myös sateeseen!

Ryhmän vetäjillä on matkassa EA-pakkaus, multitool, iskaripumppu ja tavallinen pumppu.

Lauantaina sitten matkaan. Hyvä maastopyöräilypäivä on tulossa!

Pinehill Sports mukana Tour de Tampereessa 7.9.2019!

Tänäkin vuonna on tarjolla maastoajoa Suomen vanhimmassa ohjatussa maastopyöräajelussa. Lähtöpaikka löytyy Pirkkalan keskuskentältä. Laita päivämäärä 7.9.2019 kalenteriin jo nyt!

Pinehill Sports järjestää yhden vetoryhmän, jonka mukana on mahdollista käväistä tutustumassa ensi kevään yöRoineen kiertoon valoisana aikana ja noin 50 kilometriä lyhennetyllä versiolla seuraavin speksein:

Lyhyesti pelkistäen matkaa tapahtumakeskukselta Roine myötäpäivään kiertäen takaisin tapahtumakeskukselle, tulee noin 110 km ja nousua n. 1200 m.

Tarkempaa kuvausta reitille löytyy aiemmasta Pinehill-blogista, jonne pääset vaikka tästä.

TdT -tapahtumasta tarkemmin fillarifoorumilla ja facebookissa! Lisätiedot ja ilmoittautumislinkki löytyy Kaupin Kanuunojen kotisivuilta: https://www.kaupinkanuunat.net/seura/tapahtumat/xiv-talvi-tour-de-tampere-23-2-2019-2-2/

Pinehill-Extreme 2019 ajettu!

Toukokuussa ajettiin Suomen pisin opastettu maastoajo, Pinehill-Extreme. Tapahtumaan osallistui tänä vuonna 40 hurjapäätä, jotka ajoivat joko 300 tai 200 kilometrin reitin enimmäkseen maastossa, tietysti! Kiitos kaikille osallistujille, oppaille ja erityiskiitokset tietysti huoltajille ja kuvaajille!

Tapahtumakeskuksena toimi tämän vuoden osalta Niihaman maja. Paikka oli tapahtuman kannalta oivallinen ja suurella todennäköisyydellä tulemme tulevaisuudessa tänne tukikohdan jälleen pystyttämään. Ensi vuonna kuitenkin siirrymme Länsi-Tampereelle!

Tapahtumasta pääset lukemaan tunnelmia niin minun kuin muutaman muunkin osallistujan näkökulmasta. Alla linkkilista ajoraportteihin:

  • Mikon ajo TäysmatkaRipeän oppaana: linkki
  • Pasin ajo TäysmatkaRauhallisen oppaana: linkki
  • Matin ajo TäysmatkaRauhallisen osallistujana: linkki
  • Petrin ajo 200+ ryhmän oppaana: linkki

Myös videoita tapahtumasta on kuvattu ja editoitu. Niihin pääset seuraavista linkeistä:

  • TäysmatkaRipeän etenemistä seuraava video: linkki
  • Osallistujat lähdössä matkaan: linkki

Pinehill-Extreme 2019 -ennakkotietoa

Kuluneiden kahden viikon aikana ajettiin ja tarkastettiin Pinehill-Extremen oppaiden kanssa täysmatkan polut osasissa. Kokonaan kiertäen olisi tullut matkaa tuo 300 km, joten päädyttiin ajamaan osissa, jättäen kokonaissuoritus odottamaan 17.5. perjantaista iltaa.

Yleisesti voin todeta, että tämän vuoden reitti tarjoaa monenlaisia elämyksiä. Ensimmäisten kuuden tunnin ajan elämyksen tarjoaa Itä-Tampereen Röllimetsäpolkuja, joita voisi pimeäajon aikana luonnehtia jopa mörköpoluiksi!

Puolen yön kohdilla ajotekniset vaatimukset helpottavat. Haastetta haetaan sen sijaan harjunousuista, Mustavuoren maisemien ohella. Länsi-Tampereelle pääsyn myötä hitaat tekniset kivikot ja juurakot vaihtuvat nopeaksi neulaspoluksi, jota rytmittävät silloin tällöin eteen tulevat tekniset osuudet (Julkujärvi, Ketunkivi, Ulvaanharju). Yleisesti ottaen koko loppumatka on kuitenkin varsin helppoa teknistä ajoa. Haaste muodostuu matkan ja nousumetrien kertyessä. Kilometri kerrallaan edetään kohti maalia.

Pinehill-Extremen 2019 kokonaisreitti. Äärimmäisenä pisteenä idässä Kangasalan Jussilan kylä ja lännessä Kankaanpään Kuntoutuskeskuksen piha. Reittiä voit tarkastella lähemmin karttalinkistä.

Täysmatkaa tavoittelevia ryhmiä matkaan lähtee kaksi. Molemmat ryhmät starttaavat Niihaman majalta klo 18.00 perjantai-iltana. Nopeamman ryhmän tavoitteena on olla maalissa Niihamassa alle vuorokaudessa. Rauhallisemmin etenevä ryhmä etenee siten, että maaliin tullaan lauantai-illan aikana ilman tiukkoja aikataulupaineita.

Kolmantena ryhmänä matkaan lähtee 200+ km -ryhmä, joka jättää illan tekniset osat väliin ja starttaa lauantaiaamuna klo 04.00 Niihaman majalta kohti länttä ja Satakuntaa.

Tämän kirjoituksen alussa kerroin reitin tarjoavan monenlaisia elämyksiä. Suomalaista metsäympäristöä pääsee matkan aikana näkemään varsin kattavasti. Menneiden päivien kartoituslenkit osoittivat luonnon voiman. Nyt en tarkoita toukokuun alun lumipyryä, jonka koimme ajaessamme Rokkakosken mäissä (videolinkki). Sen sijaan Jämille päästyämme joutui toteamaan tammikuisen Aapeli-myrskyn tehneen tuhojaan siihen malliin, että 95 % pienistä poluista oli mennyt tukkoon kaatuneiden puiden vuoksi. Videolinkki Jämiltä.

Uskallan väittää, että jokainen osallistuja kokee suurimman elämyksen Pinehill-Extremellä siinä, mitä oman maastopyörän päällä tapahtuu pitkän ja useassa kohdassa vaativankin matkanteon aikana. Itse olen kokenut monessa pitkässä ajossa tunneskaalan kaikki puolet. Äärimmäinen ketutusharmitus saattaa pienessä hetkessä kääntyä täydelliseen flowtilaan, jossa kaikki tuntuu olevan mahdollista. Väsymys ja ravinnon imeytymisen ongelmat vievät mehuja. Muutaman tunnin taistelun jälkeen ruoka alkaa jälleen maittaa ja mäki nouseekin entistäkin vauhdikkaammin. Heilahteluja voi tulla siis niin henkisellä kuin fyysisellä puolella. Siinä piilee ultramatkojen viehätys, mikäli minulta asiaa kysytään! Voi olla, ja todennäköisesti jossain vaiheessa onkin niin, että matka tuntuu loputtomalta ja että väsymys saa vallan. Toivottavasti pienien – esimerkiksi huoltotaukojen väliset etapit – välitavoitteiden kautta pitkän päätavoitteen saavuttaminen onnistuu.

Pyöränkorjaamisessa neuvokkaat keinot saattavat tulla nopeastikin käyttöön. Vuoden 2018 Päivä-Jämi -ryhmän taukoa kauimmaisessa pisteessä. (Kuva: Aki Pekkanen)

Talvi – TdT vuosimallia 2019 ajettu!

Tämän vuoden talvi TdT ajettiin noin parikymmentä Celsius-astetta lämpimämmässä säässä kuin vuoden takainen reissu. Viimevuotiseen länsi-Tampereen lähtöön verrattuna lähtöpistettäkin oli siirretty parikymmentä pykälää kohti itää, Kaupin alueelle.

Osallistujia oli paikalle saapunut runsas joukko, joten jäiset polut eivät olleet pelottaneet maastokuskeja, pikemminkin päinvastoin! Itse suuntasin ”kahvit Ruutanassa”-ryhmään. Osin siksi, että varmistuisi kofeiinin saanti jossain vaiheessa päivän kulkua, mutta enimmäkseen kuitenkin siksi, että tiesin Pasi Mäenpään tuntevan nämä maastot kuin omat taskunsa ja iten löytävän huippubaanattälle päivälle. Ryhmässä meitä oli kaikkiaan vajaat kolmekymmentä ajajaa ja koko reitti sujui kyllä erittäin sutjakkaasti isoon ryhmänkokoon nähden.

Matkaa ryhmälle tuli yhteensä rapiat 36 km. Isommilta haavereilta ja teknisiltä ongelmilta vältyttiin, vaikka tasaisin väliajoin kuskeja lensikin kyljelleen tai eturenkaan osuessa tampatun uran ohi yli ohjaustangon.

Talvi-TdT 2019. ”Kahvit Ruutanassa”-ryhmän reitti.

Kiitokset ensinnäkin Kaupin Kanuunoille tapahtuman järjestämisestä, sekä erityisesti loistaville ryhmänvetäjille Pasilla ja Petrille ja myös muille kanssa-ajajille! Jatketaantästä ajoja kohti kevättä ja kesää.

Tässä vielä linkki videoon, jossa hieman meininkejä ryhmän tauoilta!

Vuoden 2019 Extremen alkuneljännes testattu!

Viime lauantaina kävimme yhdeksän ajajan voimin testaamassa 70 ensimmäistä kilometriä tulevan toukokuun Pinehill-Extremen reitistä. Testin tarkoituksena oli kellottaa isommalla ryhmällä tehty lenkki mahdollisimman tarkasti tulevaa tapahtumaa ajatellen. Myös taukojen sijaintipaikat reittiin sopivina ajankohtina tuli testattua, kuten myös muutama polkuvaihtoehto alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna.

Lähdön aikaan aamukymmeneltä ei ollut enää pakkasta, muttei paljon lämpimämpääkään. Reittimestari Ari oli ainut, joka uskaltautui lähtemään reitille jäykkäperäisellä pyörällä.

1/3 Kaupin juurakot ja kivikot

Pari ensimmäistä tuntia ajoimme Kaupin juurakkoisia maastoja. Tuosta ympyrälenkistä ollaan opittu käyttämään myös nimitystä Luurankolenkki. Mitään käsitystä ei allekirjoittaneella ole nimen taustatarinasta, mutta epäilisin reitin pääsuunnittelijalla olleen nimitysprosessissa näppinsä pelissä. Parituntinen ajettiin teknistä ajotaitoa mukavasti haastavissa maastoissa. Edellisyön pakkanen ei ollut jäädyttänyt juurien pintaan liukasta kerrosta, vaan varsin kuivissa joskin kylmissä olosuhteissa saimme aamun ja oikeastaan koko päivän ajaa. Paluu Niihaman majalle, pieni kahvitauko ja matka jatkui.

Kaupin maastoissa päästiin ajamaan juurakko-kivikkopolkuja. Välillä toki mukaan mahtui mukavaa jutustelua!

2/3 Mannerheim ja Lamminrahka

Niihamasta polut veivät aluksi Mannerheimin kallioille ja edelleen kohti Lamminrahkaa. Lamminrahka on kaavoitettu isoksi asuinaluekokonaisuudeksi, joten kovin pitkään tämän alueen huippuhienoista poluista ei valitettavasti enää päästä nauttimaan. Koska vielä on mahdollisuus, täytyi tämä alue ottaa mukaan tulevan kevään Pinehill-Extremeen (ja siten luonnollisesti myös ennakkoajoon). Silläkin uhalla, että tulevassa tapahtumassa jo perinteiseksi muodostunut Roineen kierto jää odottamaan myöhempiä vuosia. Tauko #2 sijaitsi Orimuskioskilla noin neljän ja puolen tunnin ajon kohdalla.

Kuvia Lamminrahkalta

3/3 Kangasalan polut Kyötikkälässä ja Vatialassa

Orimukselta siirryimme Kyötikkälän poluille. Moni ajajista tunnisti Kangasala24h ajon reittejä, vaikka viimeisimmästä tapahtumasta on ehtinyt tovi vierähtää. Nykyisin alueella on ollut tarjolla verrattain vähän 24h ajoja, mutta onneksi tilanteeseen ollaan saatu parannusta, kun Mustavuori24h ajettiin pari viikkoa takaperin. Toivotaan, että tapahtuma saa tulevina vuosina jatkoa!

Teknisiä osuuksia löytyi niin hirvitunnelin lähistöltä kuin Kyötikkälästä. Paluuhetki takaisin Niihaman majalla koitti noin seitsemän ja puoli tuntia lähdön jälkeen.

Kyötikkälässä tuttuja kivikkobaanoja sekä hevospolkua viistosti kiiveten matka jatkui edelleen  kohti Vatialaa, Leinolaa ja edelleen Pappilan-Ruotulan välisten metsäsuikaleiden kautta tapahtumakeskukselle, Niihaman majalle. Majalla odotti hernekeitto sekä riisipuuro.

Reittisuunnittelu ja kiitokset ratamestareille

Reitin pääsuunnittelusta ennakkoajon osalta ja myös Pinehill-Extremen 2019 osalta on vastannut Ari Autio. Lisäksi Pasi Mäenpää on tehnyt kartoitustyötä ja ennakkoajon yhteydessä näytti muutamia hyviä vaihtoehtoja sekä lisäyksiä reitille. Kiitokset molemmile ratamestareille. Pasia on paljosta kiittäminen myös siinä mielessä, että polkuja ylipäätään on avautunut niille paikoille, joissa pääsimme lauantaina ja pääsemme ensi keväänä ajamaan!

Linkki ajettuun reittiin Garmin Connectissa.

***

Ennakkoarvioita tulevan kevään reitistä:

Pinehill-Extreme 2019 sisältää alkuun noin 70 kilometriä teknisesti haastavaa ajoa Itä-Tampereen alueella.  Arvion mukaan Itä-Tampereen alueen ajot ovat keskinopeudeltaan noin 12 km/h (ajoaika n. 6h + tauot n. 1h). Reitin päävastuulliset vetäjät: Ari Autio (Täysmatka, vauhdikas) ja Pasi Mäenpää (Täysmatka, rauhallisempi).

Seuraavien 230 kilometrin aikana siirrymme pääasiassa helpoille neulaspoluille, joihin on toki pyritty saamaan mielekästä vaihtelua ottamalla mukaan ajoittain myös teknisempiä kohtia. Molemmat täysmatkaryhmät starttaavat Niihamasta suunnilleen samaan aikaan. Etenemisvauhti lienee vauhdikkaammalla ryhmällä noin 15-16 km/h ja rauhallisemmin etenevällä noin 12-13 km/h. Reitin suunnittelusta vastaa pääosiltaan Mikko Petäjämäki, joka toimii myös vauhdikkaan ryhmän vastuuvetäjänä. Rauhallisemman ryhmän etenemisestä vastaa Pasi Mäenpää.

+200 km reitti starttaa lauantaina aamuvarhain, jokunen tunti täysmatkan perään Lännen poluille kohti Hämeenkangasta ja Pohjankangasta. Tuon ryhmän päävetäjänä toimii Jari Mallat.

Pinehill-Extreme -ennakkoajo 29.9.2018!

Ei liene salaisuus, että Tampereen länsipuoli tarjoaa nopeampaa neulaspolkua harjuilla ja kovapohjaisia kallioalustoja Nokian suunnalla, kun taas itäpuolinen Tampere tunnetaan maastopyöräilijöiden keskuudessa teknisempänä vaihtoehtona ajamiselle.

Nyt on mahdollisuus tulla testaamaan vuoden 2019 Pinehill-Extremen alkulenkki, Tampereen itäpuolen maastoissa ajettava ensimmäinen neljännes!

Lyhyemmin ilmaistuna se maastoltaan teknisin osio.

Tällä kertaa lähdetään ajamaan Niihaman majalta teknisesti hieman haastavampaa reittiä: Aluksi matkaa tehdään Kaupin urheilupuistossa ja sieltä jatketaan edelleen kohti Kangasalaa. Paluu Kangasalta Kaukajärven maastojen kautta takaisin Niihaman majalle.

Reitti on pituudeltaan noin 70 kilometriä ja ajoaikaa Pinehill-Extremen ennakkoajolle on varattu 8 tuntia taukoineen. Tauot pidetään noin tunnin välein ja aavistuksen pidemmät omakustanteiset kahvitauot 2½ tunnin välein.

Paikka: Lähtö ja paluu: Niihaman maja (os. Pikku-Niihamantie 80, 33560 Tampere)

Ajankohta: Lauantaina 29.9.2018, KELLO 10.00 (paluu noin 18.00/ riippuen ryhmän vauhdista).

Hinta: 20 €, 2019 Extremeen ilmoittautuneille ja osallistumismaksun maksaneille ilmainen.

Kenelle? Tapahtuma on opastettu maastopyöräajo, joten paikallistuntemusta ei tarvita. Kuntotason ja maastoajotaidon tulisi olla hyvä. Ketään ei jätetä metsään, vaan uupuneet kuskit saatellaan takaisin lähtöpaikalle tarvittaessa.

  • Kokemusta esimerkiksi Tour de Tampereesta, Tahko Mtb:stä tai muusta vastaavasta olisi hyvä olla, ettei matkanteko tyssää ennen aikojaan.
  • Kisavauhtia ei edetä, mutta kahdeksan tuntia maastopyöräilyä vaatii kestävyyspohjaa!
  • Ajotaitojen osalta sujuva kivien ja juurien joukossa ajaminen tekevät tähän tapahtumaan osallistumisesta mielekkäämpää.

Optimaalinen kalusto reitille: Täysjousitettu maastopyörä tai FatBike toimii parhaiten. Taitava kuski pärjää myös jäykkäperäisellä maastopyörällä.