Peruskestävyysalueen harjoittelua ei oikeastaan voi tehdä liikaa! Valtaosan – vähintään ainakin se 80 % harjoittelusta – tulisi tapahtua aerobisen kynnyksen alapuolella. Toisaalta ajatustreinerillä tuntikaupalla tasaisesti ja kevyesti pyörittämisestä saa rauhallisemmankin ajajan tylsistymään ennen pitkää.
Tällä kertaa vuorossa on pitkä PK-harjoitus, jossa rytmin rikkomiseksi ja harjoituksen mielenkiinnon säilyttämiseksi tehdään viiden minuutin välein 15-20 sekunnin maksimiveto. Lyhyestä vedosta pääsee hyvin palautumaan samalla kun tekee peruskuntoa kehittävää kevyttä harjoitusta! Toisaalta hermotukselle tekee hyvää, kun harjoituksen sisällä on vaihtelua.
Tätä harjoitusta pystyy helposti soveltamaan pituuden suhteen lisäämällä kierrosten määrää.
Harjoitus (kesto n. 1½ h ->)
Tavoite: peruskestävyyden kehittäminen (huom. Säädä tehoja sykettä seuraten, ei tehojen mukaan! Toki tehoja kannattaa seurata maksimivedoissa, sillä siitä saa motivaation tehdä +100 % suorituksia 15-20 sek ajan!)
- lämmittely n. 10 min (vastusta asteittain nostaen, sykealue pk1-pk2 rajan tuntumassa)
- Harjoituskierros: 4min 45 sek tasaista pyöritystä hieman luontaista kadenssia ripeämmin + 15-20 sekunnin maksimaalinen veto (lisää vastusta ja kadenssia, mutta pysy satulassa!)
- Kierrosten määrä 15->25
- Jäähdyttely väh. 5 min + kevyet venytykset jaloille ja 20 punnerrusta rauhalliseen tahtiin keskivartalo aktivoiden.