Vuoden 2019 Extremen alkuneljännes testattu!

Viime lauantaina kävimme yhdeksän ajajan voimin testaamassa 70 ensimmäistä kilometriä tulevan toukokuun Pinehill-Extremen reitistä. Testin tarkoituksena oli kellottaa isommalla ryhmällä tehty lenkki mahdollisimman tarkasti tulevaa tapahtumaa ajatellen. Myös taukojen sijaintipaikat reittiin sopivina ajankohtina tuli testattua, kuten myös muutama polkuvaihtoehto alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna.

Lähdön aikaan aamukymmeneltä ei ollut enää pakkasta, muttei paljon lämpimämpääkään. Reittimestari Ari oli ainut, joka uskaltautui lähtemään reitille jäykkäperäisellä pyörällä.

1/3 Kaupin juurakot ja kivikot

Pari ensimmäistä tuntia ajoimme Kaupin juurakkoisia maastoja. Tuosta ympyrälenkistä ollaan opittu käyttämään myös nimitystä Luurankolenkki. Mitään käsitystä ei allekirjoittaneella ole nimen taustatarinasta, mutta epäilisin reitin pääsuunnittelijalla olleen nimitysprosessissa näppinsä pelissä. Parituntinen ajettiin teknistä ajotaitoa mukavasti haastavissa maastoissa. Edellisyön pakkanen ei ollut jäädyttänyt juurien pintaan liukasta kerrosta, vaan varsin kuivissa joskin kylmissä olosuhteissa saimme aamun ja oikeastaan koko päivän ajaa. Paluu Niihaman majalle, pieni kahvitauko ja matka jatkui.

Kaupin maastoissa päästiin ajamaan juurakko-kivikkopolkuja. Välillä toki mukaan mahtui mukavaa jutustelua!

2/3 Mannerheim ja Lamminrahka

Niihamasta polut veivät aluksi Mannerheimin kallioille ja edelleen kohti Lamminrahkaa. Lamminrahka on kaavoitettu isoksi asuinaluekokonaisuudeksi, joten kovin pitkään tämän alueen huippuhienoista poluista ei valitettavasti enää päästä nauttimaan. Koska vielä on mahdollisuus, täytyi tämä alue ottaa mukaan tulevan kevään Pinehill-Extremeen (ja siten luonnollisesti myös ennakkoajoon). Silläkin uhalla, että tulevassa tapahtumassa jo perinteiseksi muodostunut Roineen kierto jää odottamaan myöhempiä vuosia. Tauko #2 sijaitsi Orimuskioskilla noin neljän ja puolen tunnin ajon kohdalla.

Kuvia Lamminrahkalta

3/3 Kangasalan polut Kyötikkälässä ja Vatialassa

Orimukselta siirryimme Kyötikkälän poluille. Moni ajajista tunnisti Kangasala24h ajon reittejä, vaikka viimeisimmästä tapahtumasta on ehtinyt tovi vierähtää. Nykyisin alueella on ollut tarjolla verrattain vähän 24h ajoja, mutta onneksi tilanteeseen ollaan saatu parannusta, kun Mustavuori24h ajettiin pari viikkoa takaperin. Toivotaan, että tapahtuma saa tulevina vuosina jatkoa!

Teknisiä osuuksia löytyi niin hirvitunnelin lähistöltä kuin Kyötikkälästä. Paluuhetki takaisin Niihaman majalla koitti noin seitsemän ja puoli tuntia lähdön jälkeen.

Kyötikkälässä tuttuja kivikkobaanoja sekä hevospolkua viistosti kiiveten matka jatkui edelleen  kohti Vatialaa, Leinolaa ja edelleen Pappilan-Ruotulan välisten metsäsuikaleiden kautta tapahtumakeskukselle, Niihaman majalle. Majalla odotti hernekeitto sekä riisipuuro.

Reittisuunnittelu ja kiitokset ratamestareille

Reitin pääsuunnittelusta ennakkoajon osalta ja myös Pinehill-Extremen 2019 osalta on vastannut Ari Autio. Lisäksi Pasi Mäenpää on tehnyt kartoitustyötä ja ennakkoajon yhteydessä näytti muutamia hyviä vaihtoehtoja sekä lisäyksiä reitille. Kiitokset molemmile ratamestareille. Pasia on paljosta kiittäminen myös siinä mielessä, että polkuja ylipäätään on avautunut niille paikoille, joissa pääsimme lauantaina ja pääsemme ensi keväänä ajamaan!

Linkki ajettuun reittiin Garmin Connectissa.

***

Ennakkoarvioita tulevan kevään reitistä:

Pinehill-Extreme 2019 sisältää alkuun noin 70 kilometriä teknisesti haastavaa ajoa Itä-Tampereen alueella.  Arvion mukaan Itä-Tampereen alueen ajot ovat keskinopeudeltaan noin 12 km/h (ajoaika n. 6h + tauot n. 1h). Reitin päävastuulliset vetäjät: Ari Autio (Täysmatka, vauhdikas) ja Pasi Mäenpää (Täysmatka, rauhallisempi).

Seuraavien 230 kilometrin aikana siirrymme pääasiassa helpoille neulaspoluille, joihin on toki pyritty saamaan mielekästä vaihtelua ottamalla mukaan ajoittain myös teknisempiä kohtia. Molemmat täysmatkaryhmät starttaavat Niihamasta suunnilleen samaan aikaan. Etenemisvauhti lienee vauhdikkaammalla ryhmällä noin 15-16 km/h ja rauhallisemmin etenevällä noin 12-13 km/h. Reitin suunnittelusta vastaa pääosiltaan Mikko Petäjämäki, joka toimii myös vauhdikkaan ryhmän vastuuvetäjänä. Rauhallisemman ryhmän etenemisestä vastaa Pasi Mäenpää.

+200 km reitti starttaa lauantaina aamuvarhain, jokunen tunti täysmatkan perään Lännen poluille kohti Hämeenkangasta ja Pohjankangasta. Tuon ryhmän päävetäjänä toimii Jari Mallat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s